maanantai 12. syyskuuta 2011

Kesälaitumilta hei!

Oon ollut laiska-paha, enkä ole päivittänyt. En, vaikka ois ollu kaikenlaista näytettävä ja kerrottavaa ja vaikka mitä. Luonnollisesti kerrottavan määrä jotenki mystisesti supistuu ja tiivistyy sitä vähemmäksi, mitä kauemmin on ollut kertomatta. Että ei mulla enää mitään oikeen oo. Eniveis, oon ollu laiska onneksi vain päivittämisen JA valmiiden juttujen kuvaamisen JA gradun kirjoittamisen suhteen. Siis vain. Sen sijaan esim. neulomisen suhteen oon ollut ihan ahkerahko ja valmista on tullut niin monen sormen verran etten kaikkea aio yhdellä kertaa esitellä. Yks juttu jää esiteltäväksi myöhemmin koska vertailukappale on kesken, toinen koska joulu on tulossa. (On se.) Mahdolliset muut koska oon unohtanut niiden olemassaolon.

Mulle iski alkukesästä kärsimättömyys tilkkutäkin kanssa. Täkistä olis pitänyt tulla semmosen viitisenkymmentä palaa suurempi, ainakin. Mutta erään sommittelukerran jälkeen totesin, että eiköhän tuolla jo kokoa ole sen verran että se pitää lämpimänä päiväunien yli, jos tarvis on. Joten virkkailin tilkut kasaan. Yritin alkuun sommitella palasia jotenkin nätisti. Sillai huolettomasti ja edustavasti sekaisin. Ei ollu mun juttu. Siinä sommitellessa alkoi harmittaa, että samanlaiset palaset joutuivat niin kauas toisistaan ja hengasivat ihan sopimattomassa seurassa, joten päädyin pistämään kaverit vierekkäin.



TILKKKUTÄKKI

Koukku: 4.0
Lanka: Drops Karisma, Seitsemän Veljestä, Nalle jne.

Tuli muuten raskas täkki. Ja lämminkin se epäilemättä on, kunhan pääsee tositoimiin. Toistaiseksi täkki on saanut piilotella kaapissa, kun en ole keksinyt mihin sen pistäisin tai kelle sen antaisin. Ehkä sen tässä syksyn edetessä heitän sängylle tai sohvankulmalle lojumaan. Jotenki vaan tuo tilkkujen värikkyys vielä hämää läheltä katsottuna. Kaukaa tykkään täkin väreistä, ainaki periaatteessa ja suunnilleen. Mutta läheltä ei meinaa nähdä täkkiä tilkuilta. Täkin (ja yhden toisen vähän isomman projektin) valmistuttua pää vaati jotain kevyempää ja helpompaa ja nopeammin palkitsevaa tekemistä. Kovasti aioin tehdä sukat Seitsemästä Veljeksestä, jota mulla sattuu laatikoissa pyörii pari kerää, mutta enpä löytänytkään mitään perussukan ohjetta kummempaa kyseisellä langan paksuudella. Liekö ollut havainnointikyky rajoittunut kun oon ohjeita etsinyt. Joka tapauksessa, kaapista löytyi myös kerän loppu Cascaden Eco+ lankaa, ja sille oli ohjekin jo valmiiksi mietittynä.



SUMO SUKAT

Puikot: 5.0
Lanka: Cascade Yarns Eco+

Unisukkina toimivat nämä, täysivillaisuutensa vuoksi. En usko että kestäisivät normisukkien kulutusta. Ohjeessa varoiteltiin, että sukista tulee niin paksut etteivät mahdu kenkiin, joten ne kannattaa aatella pikemminkin sisätossuiksi. Ei kyllä pitänyt ainakaan minun asetuksilla paikkaansa. Puikot mulla oli kokoa suositusta pienemmät, ja lanka kai sitten ohuempi kans. Tarkasti ohjetta noudattamalla tuli napakat, normaalipaksuiset sukat. Lopputuloksen normaaliudesta (lue: paksuuden puutteesta)  hämmentyneenä selailin Ravelrysta muiden versioita sukasta, eikä ne sukat muillakaan turhan paksuilta näyttäneet. Luinkin jostain sitte myöhemmin, että koko kirjan (Knitted Socks East and West) ohjeet on aika pieniä, mikä sopii tietty mulle (kengän koko on 35 ja jalka on muutenki kapea). 

Paperista punomistakin oon ehtinyt kesällä testailla. Eräs naapuri oli talosta pois muuttaessaan jättänyt kerhohuoneeseen ison pinkan Tekniikan Maailmaa muille luettavaksi. Sopivan odotteluajan jälkeen kävin ryöväämässä pinkan parempaan käyttöön, joten materiaaleista ei oo hetkeen tulossa pulaa. Edellisen paperikorin mutkat ja epäsäännöllisyydet jäi harmittaa sen verran, että kokeilin tällä kertaa punomista muotin avulla. Kun pohja oli riittävän suuri, lainasin Vililtä paperiroskista, asetin sen (painojen kanssa) pohjan päälle pidin huolen, että pystyrimat pysyivät kurissa ja kohdillaan paperiroskiksen seiniä vasten. Jälki oli jo paljon siistimpää, vaikka paljon saa varmasti vielä punoa ennen kuin siihen on oikeasti tyytyväinen. Päättelin korin muokkaamalla vähän Eva Napadyn esittelemää päättelyä.


TM PAPERIKORI

Paperin menekki: 2kpl Tekniikan Maailmaa (eli n. 300+ rimaa)
Riman koko: 1/4 aukeamaa, 2.0 sukkapuikolla pyöritettynä



3 kommenttia:

  1. Siis taas vautsi! Hieno tuo sanomalehtihomma, samaten upea tilkkutäkki. Innostuin itsekin noista sanomalehtijutuista, ja aloin eilen kierittää lankaa, mutta mulla ei ole semmoista pyörylää, niin jätin homman toistaiseksi sitten siihen. Mutta hienoja nuo sun tekeleet!

    VastaaPoista
  2. Voi, kiva kuulla että innostus tarttuu. :) Oon ite pyörittäny tosiaan sukkapuikolla noita putkiloita, ja joskus alkuhuumassa pyörittelin sanomalehteä langaksikin asti värttinällä. Oli kuitenki sen verran sotkuista ja hidasta hommaa, että oon sittemmin pitäytynyt ihan noissa putkiloissa.

    VastaaPoista
  3. Upea kori! Jos käyt blogissani kurkkaamassa niin löydät sieltä jotain...

    VastaaPoista